dinsdag 10 oktober 2017

Dag van de duurzaamheid: 10 tips om minder voedsel te verspillen




Elk jaar op 10 oktober vieren ze in Nederland de Dag van de Duurzaamheid. Een dag waarop ze daar extra stil staan bij duurzaamheid en door middel van vele evenementen door het hele land meer mensen enthousiast proberen te maken over duurzaamheid. Naar aanleiding van deze dag deden enkele groene bloggers een oproep om 10 tips te delen die met duurzaamheid te maken hebben. Dit zijn de mijne (duurzaamheid stopt niet bij de landsgrenzen, denk ik dan)!

Het zat onlangs in het nieuws: De Belg verspilt gemiddeld 345 kilo voedsel per jaar (voor alle duidelijkheid: per persoon!!!). In Europa doen enkel de Nederlanders het nog slechter. Elk jaar gaat er wereldwijd 1,3 miljard ton voedsel verloren, dat is meer een derde van de totale productie. Hallucinante cijfers...

Er zijn verschillende redenen voor al die voedselverspilling: van alle voeding die in de EU geproduceerd wordt, wordt er slechts 65% opgegeten. 13% haalt het niet tot in de winkel (dit zijn vaak voedingswaren die niet voldoen aan esthetische normen, zoals kromme komkommers, appels met een deukje of te kleine eieren). 2% sneuvelt in de winkel, omdat het niet verkocht geraakt en 5% gaat verloren via de horeca. Maar de grootste verspillers zijn wijzelf, 15% van ons voedsel wordt thuis weggegooid. In Vlaanderen zou je daarmee maar liefst 300 000 mensen van eten kunnen voorzien. Los van het feit dat het gewoon zonde is om perfect eetbare producten weg te gooien, heeft ons gedrag ook een enorme impact op de aarde. Al die voeding die we weggooien is ooit geproduceerd. Een landbouwer heeft daar ergens ter wereld veel tijd en werk in gestopt. En energie, want voor het produceren en bewaren van al onze voedingswaren is veel water, olie, gas en elektriciteit nodig. Ook het transport tot bij de consument drukt haar stempel.

Het goede nieuws is dat we hier allemaal wat aan kunnen doen. En het is eigenlijk niet eens zo moeilijk! Ik heb 10 tips verzameld die je helpen om minder voedsel te verspillen. Heb je nog een steuntje in de rug nodig? Bedenk eens hoeveel geld je zou uitsparen mocht je geen 345 kilo voedsel per jaar weggooien!



1. Stel een weekmenu op

Door een weekmenu op te stellen, denk je meteen ook even na over de week zelf. Op sommige dagen is het misschien te druk om uitgebreid te koken en heeft het dus ook geen zin om ingrediënten voor een stoofpotje te kopen. Vraag je meteen ook af wanneer je tijdens de week je inkopen zal doen. Plan geen slaatje drie dagen nadat je naar de winkel geweest bent, tegen dan is je sla volledig verlept en oneetbaar... Heb je geen idee hoe je zo'n weekmenu opstelt? Ik schreef er hier al een keertje een blogje over, en haalde de inspiratie bij Mme Zsazsa.

2. Gebruik een boodschappenlijstje

Als je weekmenu klaar is, is het tijd om een boodschappenlijstje op te stellen. Dit lijkt misschien allemaal extra werk, maar is voor mij een tijdsbesparing gebleken. Je hoeft in de winkel niet meer na te denken over wat je deze week allemaal zal gaan eten en je hoeft ook niet de hele tijd te onthouden wat je daar allemaal voor nodig hebt. Een boodschappenlijstje helpt je trouwens om je focus te houden en zorgt ervoor dat je niets koopt wat je ook niet nodig hebt maar dat er op dat moment aanlokkelijk uitzag. Extra tip: ga niet winkelen met een lege maag!

3. Voer een restjesdag in

Ik plan op ons weekmenu altijd 1 restjesdag in. Ik probeer deze te laten samenvallen met een drukke dag in de week, waarop er toch amper tijd is om te koken. Het haalt zoveel stress weg als je weet dat je bij thuiskomst enkel wat bakjes in de microgolfoven hebt te duwen om alle hongerigen opnieuw gelukkig te maken. Ik kook op rustigere dagen (zondag en woensdag in ons geval) vaak wat meer, zodat er zeker wat restjes over zullen blijven.



4. Doe aan kettingkoken 

Deze term haalde ik bij Dorien Knockaert, foodjournaliste bij De Standaard en schrijfster van de blog Jonge Sla. Het principe is simpel: heb je rijst over van de avond voordien, verwerk deze dan in een nieuw recept. Bak je rijst op en maak er bijvoorbeeld nasi goreng van. Het kookboek "Empty the fridge" staat vol met kettingkooktips.

5. De diepvriezer is je vriend op drukke dagen 

Elk restje is de moeite waard om in te vriezen, ook al is het zo klein dat het amper de moeite lijkt. Organiseer een tapas-avondje om alle kleine diepvriesrestjes op te eten, of hou ze achter de hand als je een moeilijke eter in huis hebt. Hier moet er altijd eerst geproefd worden - ja ook van aardpeergratin - maar tover ik een restjesmenu uit mijn mouw als het echt niet lekker bevonden wordt. Iedereen blij!

6. THT of TGT?

Kijk goed naar de datum die op het product staat. Er is een groot verschil tussen Tenminste Houdbaar Tot en Te Gebruiken Tot. Het eerste is een richtdatum waarop de voeding nog perfect in orde is, maar ook nadien kan het nog prima geconsumeerd worden. Vertrouw op je neus en je smaak. Producten met een Te Gebruiken Tot-datum kunnen na deze datum best niet meer opgegeten worden. TGT staat op producten die makkelijk kunnen bederven: vlees, zuivel, bereide schotels,...
Koop zo min mogelijke bereide producten, deze bederven sneller en moet je dus vaker weggooien.

7. Pimp je lunch

Ten huize Tijdvoorietsanders is het altijd groot feest als de kinderen wraps in hun lunchbox vinden. Het is nochtans een simpel trucje om restjes mee te verwerken. Overschotjes gebraden kip bijvoorbeeld, chili, groentjes met geitenkaas, alles kan je in zo'n wrap kwijt. Ik kook 's avonds overigens standaard net iets teveel, zodat ik het de dag erna als lunch mee kan nemen naar het werk. Het kost me amper extra moeite en ik heb 's middags tenminste wat om naar uit te kijken. Ik had er een hele tijd terug geen zin meer in om dagelijks 5 euro uit te geven aan gaarkeukenkost. Al zeker niet meer toen ik uitrekende hoeveel het me jaarlijks kostte: 5€ x 4 (ik werk niet op woensdag), x 45 weken. 900 euro! 900 euro aan matige en niet zo gezonde voeding. Mijn beslissing was snel genomen!




8. Bewaar op de juiste plaats


Niet alle groenten en fruit houden van de koelkast. Tomaten, courgettes, paprika's gedijen beter op een warmer plekje. Wortelen en uien houden van koel en droog, maar niet van koud. Appels hebben de eigenschap om alles sneller te laten rijpen. Leg deze dus beter apart.

9. Kies voor de kneusjes in de winkel

Koop je je groenten in de supermarkt? Zie het dan als je roeping om er de "aparte" exemplaren uit te halen. Kies voor de paprika met een licht verrimpeld velletje, de banaan met het bruine vlekje, of de kromme komkommer. Er is niets mis met hun smaak maar toch worden ze meestal niet uitgekozen door de consument. Neem ook eens een kijkje bij de snelverkoop. Wie weet zit er wel een product tussen dat je vandaag of morgen nog kan gebruiken. Neem uiteraard niets mee dat je toch niet zal opeten.

10. Maak je kinderen blij!

Met overrijp fruit maak je de heerlijkste smoothies, van geblutste appels appelmoes, en van oud brood croques of verloren brood. Snij die halve komkommer of die laatste wortel in reepjes en geef als versnapering mee naar school.

Heb je na het lezen van deze blogpost zin om nog meer inspiratie op te doen? Er doen nog een hele hoop andere groene bloggers mee aan deze Dag van de Duurzaamheid. Hieronder vind je een overzichtje!




1 opmerking:

  1. Ik heb echt nog heel wat te leren op het gebied van voedselverspilling. Ik zal niet zeggen dat wij heel veel eten weggooien hoor, maar ik zou wel echt minder voedsel weg willen gooien. Ik vind het idee van "kettingkoken" wel echt een hele goede tip.

    BeantwoordenVerwijderen